hemma på muskö

varsogod:) va lite nervös innan faktiskt:P hoppas att du får en superbra helg med massa tårta och sånt:) verkligen!



fick skjutts av frida hem, va lite ledsen, pratade med mamma innan... fick iaf MVG i bild, lite förvånande, så bra e jag inte, men trevligt:)
frida följde med mig in och så kollade vi runt i huset, som på ett magiskt vis var HELT städat! gu va skönt och bra! sen kollade vi lite på saker jag ritat i mitt ritblock och i fotoalbum, haha söt man va:P

för första gången va jag i en Lidel affär! va lite rädd i början, men jag klarade det. haha kanske inte riktig men det va iaf första gången.

frida åkte vid 3, sen kom micke halv 4, så slapp vara nesam hemma en längre stund:)

emelie och alex ska handla lite innan de åker hit, sen ska vi laga klart tacosen och ha en mysig kväll:)

jag är lite splittrad nu... jag vill veta när du kommer bli bra.

så här är det:

TBE.

I Sverige får 100-150 personer diagnosen TBE varje år. Enstaka dödsfall i TBE förekommer, liksom bestående skador efter genomgången infektion. Hos barn under sju år är sjukdomsförloppet oftast lindrigare än för vuxna.

Det finns ingen botande behandling mot TBE. Symtomlindrande behandling behöver ofta ges på sjukhus i sjukdomens början. Man kan behöva ge smärtstillande mot huvudvärk och intravenös vätska till den som har svårt att dricka och äta. Sjukskrivning kan behövas under flera månader.

Personer som varit svårt sjuka kan få bestående skador, till exempel förlamningssymtom eller en nedsatt mental förmåga. Den som en gång har haft sjukdomen får ett livslångt skydd.

 

vad säger man? vad gör man?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback